מה זה עין עצלה?

עין עצלה

מיד כשהתינוק נולד העין שלו מעבירה מידע חזותי למוח, המוח מפענח את המידע, עין עצלה או בשמה הרפואי אמבליופיה זהו מצב שהראיה בעין אחד חלשה מהראיה בעין השנייה.

העין החלשה לא תקינה ובדרך כלל פוזלת.תופעת העין עצלה מופיעה מהלידה עד גיל שבע שנים. ניתן לטפל בעין עצלה בדרך כלל עם משקפיים, עדשות מגע, רטייה או ניתוח.

איך יודעים שסובלים מעין עצלה?

הראייה הינה פעולה משותפת של המוח והעין, המידע נקלט על רשתית העין והופך למסר חשמלי שעובר למוח דרך עצב הראייה המוח מתרגם אותו לתמונה, כאשר יש כשל במעבר המסר מהעין למוח איכות הראיה יורדת.

הסימפטומים של עין עצלה הם: ראייה פחות טובה בעין אחת, פזילה, סגירת עין אחת, בעיה בתפיסת עומק, סרבול תנועתי.

התופעה של עין עצלה מתגלית בבדיקת עיניים אצל רופא או אופטומטריסט, אם זה בבדיקה שגרתית או לאחר שההורים הבחינו באחד מהסימפטומים.

רופא הילדים או האחות בתחנת טיפול באם ובילד אמורים להסביר להורים מה זה עין עצלה ולהעיר את תשומת ליבם לתופעה ולהפנות אותם לביצוע בדיקת ראיה לתינוק.

מה הם הגורמים לעין עצלה?

לאחר שהבנו מה זה עין עצלה נבדוק מהם הגורמים לתופעה?

עין עצלה נגרמת מהתפתחות לא תקינה של אחת העיניים, העין החלשה מעבירה פחות גירויים למוח ואז המוח מדכא את הנתונים ממנה, כך נוצר מצב שרק העין החזקה עובדת. הגורמים הנפוצים:

  • חוסר איזון של שרירי העיניים, גורם למעקב לא אחיד ולא מתואם בין שני העיניים כלומר מצב של פזילה.
  • הפרש בין מספרי העיניים. 
  • חוסר גירוי חזותי כגון קטרקט.  
  • פגות, משקל נמוך בלידה ,בעיות התפתחויות כלליות.
  • גנטיקה.

הטיפול בעין עצלה

חשוב לטפל בעין עצלה כמה שיותר מהר לפני גיל שבע עוד בזמן שהמוח והעין מתפתחים.

הטיפול הראשוני נועד לחזק את העין החלשה באמצעות משקפיים או עדשות מגע בעין העצלה, הרכבת רטייה למשך שעתיים ביום לפחות עד שש שעות תגרום לעין החלשה להתחזק או תרופה הנקראת אטרופין הניתנת בטיפות עיניים לעין החזקה כדי לטשטש את הראיה שלה.

ניתן לנסות תרגילי עיניים לגירוי עין עצלה כדי לחזק את הקשר בין העין למוח.  

טיפול אחר הוא ניתוחי- תיקון צניחת עפעף בעין אחת תיקון שרירי העין, קטרקט, תיקון פזילה.

מה זה עין עצלה אצל מבוגרים ומה הטיפול בה?

עין עצלה אצל מבוגרים היא בדרך כלל בעיה רפואית שלא טופלה בילדות, בדרך כלל לא ניתן לתקן חדות ראיה אצל מבוגרים אך ניתן לטפל בסיבות הנלוות כמו פזילה או קטרקט בצורה ניתוחית.

ישנו טיפול חדשני המתאים למבוגרים המבוסס על טכנולוגיה חדשנית של אימון המוח לגירויים חזותיים הטיפול נקרא נוירוויז'ן. הטיפול קיבל אישור של משרד הבריאות האמריקאי, האירופי והישראלי. באמצעות תוכנת מחשב מיוחדת מעבירים גירויים חזותיים אשר יש להם אלגוריתם שמעוררים תגובה של התאים במוח ומשפרים בהדרגה את חדות הראיה. אחוזי ההצלחה בטיפול זה הם קטנים.

לקבלת יעוץ והתאמה אישית ניתן לפנות Beauty Guide

מוזמנים לקרוא בנוסף: טיפולי עיניים

אולי תאהבו גם

הרשמה

הירשמו לניולזטר שלנו לקבלת עדכונים

עקבו אחרינו

דילוג לתוכן